Home » » Manfaat dan Khasiat Tanaman Gandasuli (Hedychium Coronarium Koenig)

Manfaat dan Khasiat Tanaman Gandasuli (Hedychium Coronarium Koenig)

Manfaat dan Khasiat Tanaman Gandasuli (Hedychium Coronarium Koenig)
 Tanaman Gandasuli (Hedychium Coronarium Koenig)


Deskripsi Tanaman Gandasuli

Tanaman gandasuli adalah tanaman yang berbunga yang sering kita jumpai berada disekitar kita. Tanaman gandasuli ini biasanya berada pada daerah lembab. Nama latin tanaman gandasuli adalah Hedychium Coronarium Koenig. Sedangkan dalam bahasa inggris tanaman gandasuli mempunyai nama Butterfly ginger, garland flower, ginger lily. Menurut sejarah tanaman gandasuli ini berasal dari India. Persebaran tanaman Gandasuli ini meliputi wilayah Asia, India, Indonesia, China, Amerika, Brazil, Afrika, Hawaii, Kuba, Nairobi, Kenya, Eropa, Oceania. Ciri-ciri tanaman gandasuli adalah mempunyai rimpang dan berbunga berwarna putih. Fungsi dan Kegunaan tanaman gandasuli bagi sebagian orang digunakan sebagai tanaman hias karena mempunyai bunga yang indah. Namun yang tidak kita ketahui ternyata tanaman gandasuli ini mempunyai banyak manfaat dan khasiat untuk menyembuhkan berbagai macam penyakit yang ada ditubuh.

Nama Daerah Tanaman Gandasuli

Indonesia : Gandasuli
Philipina : Kamia

Klasifikasi Tanaman Gandasuli

Kingdom: Plantae (Tumbuhan)
Subkingdom: Tracheobionta (Tumbuhan berpembuluh)
Super Divisi: Spermatophyta (Menghasilkan biji)
Divisi: Magnoliophyta (Tumbuhan berbunga)
Kelas: Liliopsida (berkeping satu / monokotil)
Sub Kelas: Commelinidae
Ordo: Zingiberales
Famili: Zingiberaceae (suku jahe-jahean)
Genus: Hedychium
Spesies: Hedychium coronarium Koenig 

Anatomi dan Morfologi Tanaman Gandasuli

Tanaman gandasuli merupakan salah satu jenis tanaman dari keluarga suku jahe-jahean (Zingiberaceae). Tanaman gandasuli ini tanaman kecil  dengan  ukuran 1,5 - 2 m. Tanaman gandasuli memiliki helaian daun berbentuk runcing dengan panjang 7-55 cm dengan lebar 3-5 cm. Batang tanaman gandasuli melingkar di penampang, kuat, tidak bercabang, kemerahan di bawah batang dan tertutup oleh lembar daun, satu untuk setiap ruas. Bunga tanaman gandasuli ini majemuk berwarna putih dan berbau wangi. Akar tanaman gandasuli berbentuk rimpang dengan ukuran 2,5 cm - 5 cm. Tanaman gandasuli berkembang biak dengan akar rimpang. Habitat tanaman gandasuli berada pada dataran rendah hingga ketinggian 2500 mdpl dengan sinar matahari yang cukup dan curah yang sedang.

Bagian Tanaman Gandasuli Yang Digunakan

Rimpang akar

Kandungan Tanaman Gandasuli

Tanaman gandasuli mengandung glukosa, albumen, resin, resinous acid, selulosa, dan asam organik.

Manfaat dan Khasiat Tanaman Gandasuli Untuk Kesehatan
  1. Tanaman gandasuli untuk mengobati sakit kepala.
  2. Tanaman gandasuli berguna sebagai obat sakit pilek
  3. Tanaman gandasuli digunakan untuk menyembuhkan sakit amandel.
  4. Tanaman gandasuli bermanfaat untuk mengobati gangguan pencernaan.
  5. Tanaman gandasuli berkhasiat sebagai obat  menstruasi tidak teratur.
  6. Tanaman gandasuli berguna sebagai obat sakit demam saat nifas.
  7. Tanaman gandasuli untuk obat sakit rematik dan pegal linu.
  8. Tanaman gandasuli digunakan sebagai obat untuk luka lebam.
Catatan

Konsumsilah herbal tanaman gandasuli ini dengan bijak dan sesuai takaran.


2 comments:

  1. Pesakit radang paru-paru Copd

    En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

    Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    ReplyDelete